Hoe een gouden Lamborghini een goede marketing-investering kan zijn

Home > Blog > Hoe een gouden Lamborghini een goede marketing-investering kan zijn

Als je tussen de 18-35 jaar bent begrijp je waarschijnlijk meteen om wie dit gaat. Val je niet onder deze leeftijd of heb je onder een steen geleefd, dan zullen we hem even kort introduceren. Joël Beukers, 29 jaar oud, is bekend omdat hij veel doet in de fitnesswereld.

Sinds een tijdje is hij ook ondernemer. Hij heeft een webshop met sportsupplementen, is model en doet er nog het één en ander bij. Deze beste man heeft dus een gouden Lamborghini Huracán aangeschaft.​

Hij is bekend door zijn schreeuwerige gekke filmpjes en uitspraken. ‘We gaan voor goud!’ en ‘Ik breek die hele gym (sportschool) af!’ zijn de bekendste. Door al deze gedragingen en uitspraken creëert hij een uitstekend imago voor zijn grootste onderneming, zijn webshop.

Hij laat dan bijvoorbeeld zien dat hij extreem veel energie krijgt van de ‘pre-workout’: een poeder die je voor het sporten neemt waardoor je meer energie krijgt. Dit is een van zijn meest verkochte producten. Of het werkt is de vraag, maar mensen geloven dat het werkt, en dat is waar het om draait.

De gouden Lamborghini

Nu weten we wie Joël Beukers is én wat zijn imago is. Sinds kort zijn al zijn producten, sociale media en zijn stijl in goud veranderd. Letterlijk en figuurlijk. De verpakkingen van de supplementen zijn nu veranderd in goud. De hele gedachte is goud: het beste.

En toen kwam het moment. Opeens schrokken veel volgers van het nieuws dat hij een gouden Lamborghini Huracán kocht. Nieuwprijs ongeveer €300.000! Het ging helemaal viraal in kranten, sociale media en mond-op-mond bij veel jongeren. Joël kreeg er duizenden volgers bij, waarschijnlijk kreeg hij ook meer bestellingen via de webshop. Er ontstond een complete rage.

De wagen is zoals gezegd goud en valt dus extreem op. Vrijwel iedereen zal even een fotootje maken, tenzij hij al weg is gescheurd. Goud staat voor zijn thema en geeft zijn merk eigenlijk een boost. Is dit nou een investering of een luxe koop?

De marketingformule achter de Lamborghini

Een gouden Lamborghini. Het klinkt eigenlijk heel fout en dom. Maar misschien zit er wel iets achter de hele denkwijze van Joël Beukers.

Denk eens na over het volgende. Bij een commercial van een merk tandpasta zit vrijwel altijd een man/vrouw, gekleed met een witte jas en veel te witte tanden. De witte jas wordt verwezen naar expertise: ‘Hij zal er wel verstand van hebben’. En hij kiest voor dit merk, dus het is een goede tandpasta. De witte tanden komen natuurlijk door deze geweldige tandpasta.

Nu door naar zijn concept. Hij plaatst tientallen misschien wel honderden filmpjes op social media met zijn pre-workout. Deze filmpjes met hoe hij, een gespierde man, dit in neemt worden op social media geplaatst. Daarna heeft hij opeens extreem veel energie. Hij gooit zo gezegd ‘de schijven door het dak’. Lijkt dit niet verdacht veel op de commercial van de tandpasta? Beoordeel het zelf maar.

Was het de investering waard?

De investering was dus een extreem dikke wagen van drie ton nieuwprijs. Er moet nog wel bij gezegd worden dat deze tweedehands is. Bij dit soort auto’s wil de prijs dan nog wel eens verschillen. De goedkoopste Lamborghini Huracan op autoscout.nl is een dikke twee ton. Laten we dit aanhouden voor de berekening die we zo gaan maken.

De populariteit en het aantal volgers stijgt door deze extreme aankoop. Dus zullen het aantal bestellingen via de webshop waarschijnlijk ook stijgen. De opbrengst is snel en ongeveer te berekenen:

Laten we zeggen dat het gemiddelde bedrag van de webshop €30 is (waarschijnlijk hoger). Joël Beukers heeft momenteel (mei 2019) 200.000 volgers op Instagram. Als 5% van zijn volgers wat koopt, zijn dat 10.000 mensen. 10.000 mensen keer €30 is €300.000 omzet. Na twee maanden zijn je gekochte producten waarschijnlijk op, en koop je nieuwe. De omzet uit twee maanden zal dus ongeveer €300.000 zijn (alleen de inkomsten uit de webshop).

De Lamborghini heeft hij al een tijdje en dus is het voor ons moeilijk te zeggen wat het precies heeft opgeleverd. Maar stel dat zijn volgersaantal van 150.000 naar 200.000 is gestegen. Deze stijging komt  door de koop van de gouden wagen en de bekendheid van zijn onderneming. Als van deze 50.000 volgers ook 5% wat koopt voor €30, is dit €75.000.

Na zes maanden zal hij de aankoopwaarde dus waarschijnlijk al terugverdiend hebben qua omzet. Wie had dat gedacht?

Nog meer aankopen

En als die Lamborghini nog niet genoeg is zijn er recent ook een gouden Rolls Royce en een huis aangeschaft. Het huis heeft dan waarschijnlijk niet heel veel met zijn ondernemingen te maken maar er is wel van bekend dat het meer dan een miljoen kostte.

Wat gaan we in de toekomst nog zien, en hoe zullen deze abnormale investeringen uitpakken? We wachten het af.